Menu

hoe worden mijn ingestudeerde licks onderdeel van mijn spel

Een vraag die ik inmiddels vaker heb gehoord van cursisten en lezers van mijn blog - luidt: hoe worden mijn ingestudeerde licks onderdeel van mijn spel? De loopjes komen er niet uit wanneer ik een solo speel.

Deze ervaring komt vaker voor dan je denkt. De reden hiervoor is dat bijna elke cursist -die jazz wil leren spelen- teveel informatie in eens tot zich probeert te nemen. Je moet in één keer heel veel informatie onthouden - meestal over licks en ladders - terwijl deze ladders en akkoorden geen werkelijke betekenis voor je hebben. Omdat je nooit de tijd hebt gekregen -of genomen- om de klanken te onderzoeken én te begrijpen hoe het nou écht met akkoorden zit. Er is een wezenlijk verschil tussen enerzijds de klanken op gehoor herkennen (wat vrijwel altijd gepaard gaat met een bepaalde lichaamssensatie) en anderzijds een akkoordenschema proberen te onthouden met behulp van licks en onsamenhangende ladders. Het tweede heeft bovendien weinig te maken met improviseren.

Wat je nodig hebt is een manier van studeren die je leert je eigen stem te vinden. Dit kun je op de volgende manieren oefenen:

  • Probeer, wanneer je gaat spelen of oefenen, hoe lang je zonder boek of bladmuziek kunt spelen. Wat kun je spelen op herinnering, wat borrelt er naar boven wanneer je jezelf even een moment van leegte gunt? Kun je een melodie, toonsoort of akkoordenschema in je eentje spelen, zonder bladmuziek voor je neus? Dit zijn de klanken die jij je wérkelijk eigen hebt gemaakt. Zo leer je waar je verder kunt gaan.
  • Ga met het uitzoeken van licks volledig auditief te werk. Een voorbeeld van een oefening: je zoekt een klein stukje van een solo uit op een muziekstuk naar keuze (keuze van de artiest is ook aan jou). Dit kan zelfs maar uit 1 of 2 maten bestaan. Je gaat met dit kleine brokstukje vervolgens eigen variaties maken. Door te variëren maak je je de improvisatietaal eigen. (Een voorbeeld van hoe je dit doet vind je in dit vlog -hoe Chet's lick jouw lick wordt)
  • Leer, ook volledig auditief, de harmonische bouwstenen (de akkoorden en hun context dus) stap voor stap kennen, verkennen en begrijpen. Hier zit een opbouwende leerlijn in. Elke harmonische bouwsteen wordt op deze manier werkelijk onderdeel van je persoonlijke repertoire. Bovendien leer je op deze manier je EIGEN muziek ontdekken die je in elke gewenste stijl kunt spelen. Dit is een proces wat tijd nodig heeft en waarmee je uiteindelijk bij jazzstandards terecht kunt komen als je wilt. Wanneer je begint met improviseren, raad ik je aan niet te beginnen bij jazzstandards, want dan moet je weer proberen met je hoofd allerlei informatie te onthouden en kom je vervolgens bij het beginprobleem van dit blog uit. (Een goed startpunt om te beginnen met improviseren is mijn online training Leren Improviseren deel 1, 2 en 3). 

Hoe snel jij je ontwikkelt, hangt heel erg af van jouw capaciteiten en je vermogen om te studeren. Oja, en hoeveel tijd je hebt.  Geduld en vertrouwen zijn hierbij je vrienden. En goede raad van je medemuzikanten zijn ook altijd behulpzaam. Daarom vraag ik jou: wat helpt jou om klanken (akkoorden, loopjes, melodieën) onderdeel te maken van je spel? Welke tips kun jij geven?

Reacties  

#3 peter 05-07-2017 13:10
ik ben nu 62 en net weer begonnen met spelen toen ik stopte kwam ik erachter dat als je een toon ladder kan spelen kun je ze allemaal uit je hoofd spelen en als je de akkoorden ervan weet weet je ze allemaal van elke toonladder dus met die kennis begin ik nu weer als ik improviseer dan laat ik me volledig gaan ga ik onder uit dan ga ik onderuit het gekke is alleen met deze houding lijkt dat niet te gebeuren soms moet ik even een rust inbouwen om dat ik wat aan het zoeken ben nou denk ik dan de stilte is ook muziek
Citeer
#2 Jan Willem 22-04-2017 15:50
Elke week of 2 weken speel ik met een gitarist. Jarenlang via noten, sinds een jaar met akkoorden, waardoor we vrijer zijn. Ook is boeiend uit te zoeken hoe je muziekgevoel te begrijpen valt met de theorie van toonladders, pentatoniek.
Wat ik nu ga doen is meespelen met play along cd's. Vooral blues geeft een kick.
Citeer
#1 Frank Planjer 21-04-2017 16:01
De toonladder vraagt om vaste waarden. Het kennenvan de meest toegankelijke toonladders is een start. Voormij is dat: c, f, bes en es
Ik herhaal meestal 1 of 2 maten van de
melodie en dan kan ik los. Meestal 16 of 32 maten. Afsluiten met de toon waar het oorspronkelijk nummer mee eindigt
Citeer