Menu

Hoe Tony de ingang van de snoepwinkel ontdekte: "Ik heb nu het vertrouwen dat zelfs ìk kan leren improviseren."

"Het was altijd alsof ik door de etalage van een snoepwinkel keek, maar niet wist hoe ik binnen moest komen. Nu heb ik de ingang van de snoepwinkel ontdekt. Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar ik heb nu het vertrouwen dat zelfs ik gedegen kan leren improviseren", aldus Tony uit Engeland naar aanleiding van de training 'introductie in melodische improvisatie'. Tony wil zelfs op deze manier les gaan geven aan zijn leerlingen. (lees meer...)

TonyChocolonely

Tony is een ervaren, professioneel trompettist: hij is dirigent en arrangeur van zijn eigen big band, geeft les en speelt sinds een paar jaar ook saxofoon. Hij deed op zowel trompet als saxofoon (respect!) mee aan mijn introductieprogramma van 12 weken. "Ik heb me altijd overweldigd gevoeld door de hoeveelheid kennis en techniek die ik dacht nodig te hebben om indruk te maken op andere mensen met improviseren. Maar de Improvise for Real oefeningen die we nu krijgen - met de aanwijzingen om goed te luisteren en te voelen - hebben deze barrière weggenomen. Overall a fantastic workshop, bring on the follow up workshop." (Tja, die laatste quote klinkt gewoon lekkerder in het Engels).

Lang niet alle deelnemers van de training hadden zo'n uitgebreide muzikale achtergrond als Tony, en dat is ook helemaal niet nodig. Neem bijvoorbeeld Christel: zij speelt al jaren saxofoon op amateurniveau en leerde vooral van bladmuziek blazen. Zij deed voor de tweede keer mee aan de 'introductie in melodische improvisatie'. De vorige keer had ze niet voldoende tijd om te oefenen. Alle cursisten mogen op herhaling zo vaak ze willen, voor een fractie van de prijs. Deze keer lukte het Christel wel om regelmatig te oefenen en dat had resultaat: "Veel muzikale puzzelstukjes vielen op hun plek en de training was één grote 'aha-belevenis' dankzij de IFR methode, Jelske's heldere videolessen en constructieve feedback. Ik voel me nu zelfverzekerd genoeg om aan deel 2 te beginnen." Christel stuurde de ene na de andere fantastische opname in, waar andere cursisten vol bewondering op reageerden. "Prachtige melodieën", "heerlijk om naar te luisteren". Grappig trouwens hoe ze indruk maakte op anderen, terwijl ze daar juist helemaal niet mee bezig was. Ze had gewoon de ingang naar haar eigen muzikale verbeelding ontdekt, en de tools geleerd hoe ze dit kon vertalen naar haar instrument.

Christel en Tony hebben - ondanks hun verschillende muzikale achtergrond - dus ook iets gemeenschappelijk: ze hebben vertrouwen in hun eigen kunnen gekregen. Ze hebben dankzij de heldere tussenstapjes en effectieve oefeningen geleerd dat ze zich verder kunnen ontwikkelen in melodische improvisatie. In kleine stapjes, genietend van het proces, zonder zich blind te staren op een eindresultaat. Leren improviseren is namelijk een oneindig leerproces.

Ik ben ervan overtuigd dat iederéén kan leren zijn of haar eigen melodieën te bedenken, zolang ik ze maar genoeg heldere tussenstapjes en duidelijk oefeningen bied. De rest is aan de student: wanneer deze regelmatig oefent, gaat de deur van die heerlijke snoepwinkel vanzelf open. En laat dat 'regelmatig oefenen' nou net het aller-allermoeilijkste zijn van mijn training (en ik durf te wedden, van alle trainingen waarbij je iets nieuws leert).

Het grootste struikelblok bij het 'doen' is iets wat we allemaal kennen: uitstelgedrag. Er zijn ontzettend veel mechanismes in ons dagelijks leven die ons continue wegleiden van iets wat we diep van binnen heel graag willen. Ons brein is onze grootste saboteur en maakt ons bijvoorbeeld wijs dat we te moe zijn, geen tijd hebben, dat iets te saai of juist te moeilijk is. Daarachter schuilt vaak de angst dat we iets niet kunnen, of dat we niet wèrkelijk creatief zijn. Of bijvoorbeeld de gedachte waar ik zelf weleens last van heb: dat iets wat niet persé nuttig is, tijdverspilling is. (Ik denk zelfs dat dit de grootste saboteur van schoonheid is). In de wekelijkse zoomsessies bij mijn training spelen we nauwelijks, maar praten we over motivatie, studeren, leren, verwachtingen, vertrouwen. Ik ben altijd blij als het me lukt iemand daarmee met een oorzaak van zijn of haar uitstelgedrag te helpen en een zaadje van vertrouwen te planten.

Tony en Christel weten dat improviseren iets is wat je kunt leren en ze zijn helemaal klaar voor de vervolgtraining "gemengde harmonie". Ik weet zeker dat ze veel mooie nieuwe ontdekkingen gaan doen in de klankwereld van de jazz, blues en klassieke muziek. En dat ze vast ook nog een paar lastige hobbels zullen tegenkomen. Maar ik heb vertrouwen in hen, het gaat ze wel lukken!