Menu

Hoe Karin haar speelplezier terugkreeg

Karin oefent wel 3 uur per dag op haar sax. (Meer dan ik en waarschijnlijk ook meer dan jij). Karin is ambitieus en ze is dankzij haar toewijding en gedegen lessen toegelaten aan een particuliere muziekopleiding (in het buitenland, waar ze woont). Dat is een fantastische prestatie! Maar toch knaagt er iets bij haar. Want ze werkt wel heel hard, maar ze ervaart weinig vooruitgang en beleeft daardoor weinig plezier aan muziek maken. Slecht voor haar zelfvertrouwen en ze vraagt zich soms af waarom ze dit ook alweer wilde. 
 
Karin volgde ook deel 1 en deel 2 van mijn online training Echt Improviseren. (Aan haar inzet zal het niet liggen). Hierin leerde ze héél andere dingen dan in haar eigen privélessen in het buitenland. Precies die dingen die ze nodig had om gemotiveerd te blijven.  'Ik kreeg elke keer weer zin om te spelen na zo'n les van jou'. Tijdens haar vakantie in Nederland trakteerde ze zichzelf op een een paar extra lange privé coaching-sessies van mij. We keken samen naar wat en hoe en hoe lang ze oefende.
 
Ik zag al snel dat er helemaal geen ruimte was voor creativiteit en vrijheid in haar oefensessies. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Zo ook creativiteit en vrijheid. Het oefenmateriaal was wel gedegen, maar ook een beetje ouderwets. Ladders, licks en etudes uit boeken en soms een jazzstandard waar ze op het akkoordenschema  enkele arpeggio's over speelde. Maar met techniek alleen verbetert je improvisatie-spel niet. Creatieve vrijheid is een aanzienlijk ingrediënt van improvisatie, techniek staat in dienst hiervan. Vrijheid kun je oefenen. Ik maakte samen met Karin een oefenschema van 2 uur (naar inzicht langer of korter te maken) met daarin voldoende ruimte voor het oefenen van vrijheid. Hierin komt aan bod:
 
  • het speels toepassen van techniek oefeningen met behulp van improvisatie
  • het op allerlei manieren oefenen van een jazzstandard (één tegelijk), niet alleen met de noten van de akkoorden, maar op eindeloos veel andere manieren waarmee ze haar instrumentale vaardigheden en verbeeldingskracht oefent
  • voldoende tijd voor toonoefeningen, etudes en het repertoire dat Karin moet beheersen voor haar muziekopleiding
  • een afsluitend blokje GO FOR IT: een blokje vrij spel, waarin ze mag doen wat je wilt. Zo houd ze goede zin om de volgende keer weer te beginnen. 
In dit filmpje deelt Karin graag nog even haar belangrijkste ervaringen met de online cursussen van Echt Improviseren. Onder het filmpje vind je mijn belangrijkste tips voor jou op een rijtje.
 
 
Mijn belangrijkste tips voor jouw eigen oefensessie zijn deze (ik heb ze heus niet allemaal zelf verzonnen):
  1. deel je oefentijd in en studeer met een wekker (Jasper Blom). Zo voorkom je dat je bijv. 2 uur bezig bent met een moeilijke etude en niet toekomt aan improvisatie-oefeningen.
  2. ga niet als een gek álles proberen te oefenen. Bedenk waar je heen wilt, wat je wilt leren, en richt je oefensessie dáárop in (Bob Mintzer). Wanneer je bijvoorbeeld melodischer wilt spelen, is het belangrijk dat je dát ook oefent.
  3. Less is more! (Jelske Hoogervorst). Je leert er meer van om een klein onderdeel (bijvoorbeeld een akkoordprogressie of een melodie) op allerlei verschillende manieren te oefenen, dan tijdens het oefenen zoveel mogelijk liedjes door te spitten. 
  4. Sluit altijd af met vrij spel, een blokje GO FOR IT waarin je speelt waar je zin in hebt (Lee Konitz). Een liedje, een ritmisch of melodisch motief, het kan van alles zijn waar jij blij van wordt. Zo herinner je jezelf aan waarom je ook alweer koos voor het spelen van muziek.
Mijn vraag aan jou: wat zijn jouw belangrijkste oefentips? Deel deze met ons in het reactieveld onderaan. 
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen