Menu

Heb jij genoeg moed om iets nieuws te leren?

Ik twijfel of dit wel de goede cursus is voor mij, mailde Wiecher me. We waren ver over de helft van de Introductie in Melodische Improvisatie.  Ik had dit keer behoorlijk wat ervaren muzikanten in de groep.  Wiecher viel meteen op met zijn uitstekende gehoor, muzikale vaardigheden en sterk analytisch vermogen.  Hij kon foutloos de meest uitdagende solfège oefeningen aan en begreep feilloos het systeem achter de Improvise for Real methode. Maar er was iets anders aan de hand. (lees meer)

comfortzoneOndanks de heldere opdrachten lukte het hem niet om er vrij en creatief mee te zijn. Hij stuurde perfecte opnames in die niet langer waren dan 30 seconden. De rest was er afgeknipt, omdat hij het zelf niet goed genoeg vond. Wiechers sterke kanten (zijn uitstekende gehoor en sterk analytisch vermogen) vormden tevens zijn handicap. Hij was zó kritisch op zijn spel, dat hij zichzelf geen vergissing permitteerde. Ik stelde Wiecher gerust: “Het is helemaal niet erg dat je twijfelt. Het is juist goed om iets nieuws te proberen. Misschien weet je zelfs pas over een tijdje of deze cursus nou een goed besluit was of niet. Ik ga je proberen te helpen.” 

Want ik wist al dat Wiecher hetzelfde probleem zou tegenkomen wanneer hij meer complexe muziek of oefeningen zou gaan spelen. Ik kom ze namelijk wel vaker tegen in mijn trainingen en coachingspraktijk: muzikanten die hun eigen verhaal nu wel kennen en wel eens wat anders willen spelen. Wat niet lukt zolang ze in hun eentje in vicieuze cirkels blijven ronddraaien.  Wij zijn als mensen nou eenmaal gewoontedieren, we doen graag datgene wat we al kunnen. Maar dan krijg je meestal meer van hetzelfde. Alleen dáárom was het al een goed idee dat Wiecher meedeed aan mijn training. Een nieuwe ervaring haalt je uit je sowieso uit je comfortzone. En dat alleen al is vooruitgang.

Elke improvisator kent de zoektocht waarbij de vraag centraal staat: hoe kan ik dichterbij die muziek komen, mezelf spontaan uitdrukken, vrijheid vinden binnen de regels van de muzikale taal. Vaak zoeken we de oplossing in nóg harder werken: meer techniek oefenen, meer leren over theorie, vragen 'hoe het hoort' aan de docent.  Techniek is belangrijk en theorie is behulpzaam, maar om creativiteit te ontwikkelen moet je creativiteit oefenen. Daar heb je nieuwe oefenstrategieën voor nodig. En een gezonde dosis moed.

Want om uit je eigen vicieuze cirkel te komen, moet je onderuit durven gaan, de ongebaande paden durven bewandelen en het experiment durven aangaan waarbij je het gevoel hebt op de rand van de afgrond te balanceren.  Alleen zo ontwikkel je nieuwe gewoontes. In je eentje is het als mens behoorlijk lastig om nieuwe gewoontes te ontwikkelen. Ik werk daarom graag met groepen, zodat studenten elkaar kunnen helpen. Ik werk in trajecten van 3 maanden, omdat dat de tijdsduur is voor het aanleren van nieuwe gewoontes, nieuwe oefenstrategieën. En ik werk coachend, om de oplaaiende twijfel te ondersteunen. Maar de rest moet je echt zelf doen. En: alleen als jij je durft open te stellen, kan ik jou helpen. Dus als jij het aandurft, ben je van harte welkom in mijn Introductie in Melodische Improvisatie. Ik zal je liefdevol laten zweten!

Wiecher is één van de moedigste studenten die ik ben tegengekomen. Wij zijn een apart coachingstraject gestart naast de introductie. Daarin gaf ik hem elke dag een opdracht om uit zijn comfortzone te stappen. Hij durfde dat aan, en daarin ligt de sleutel naar zijn vrijheid. Hieronder lees je zijn ervaring. Oja, Wiecher is trouwens bassist.

Drie maanden geleden zat ik als muzikant op een dood spoor. Met name op het vlak van improviseren. Heb me ingeschreven voor de training Introductie melodisch improviseren. Vanaf 0 begonnen en veel opgestoken. Maar ik wilde meer. Ik heb Jelske om advies gevraagd en zij stelde voor om samen een kortlopend traject te doorlopen om zo mijzelf los te weken uit vaste patronen. Het traject bestond uit het uitvoeren van een dagelijkse opdracht, kort maar krachtig. Dit traject was prachtig om mee te mogen maken. Jelske bezit de gave om goed te luisteren, te analyseren en vervolgens adequaat te coachen. Zij had snel door waar mijn schoen wrong en heeft daar middels zeer uiteenlopende opdrachten voor mij de ogen maar vooral ook de oren voor geopend. Niet alleen dat maar ze werkt ook oplossingsgericht! Het moge duidelijk zijn: Jelske is een top coach. Van harte aanbevolen. O ja, ik ben bassist. Geen blazer. En dan toch zo enthousiast zijn, dat zegt ook wat. (Wiecher van Vugt, contrabas)